Een nieuw merk voor mobiele telefonie voor Koreaanse telecom-gigant
Het is druk op de Aziatische telecommarkt. Talloze aanbieders verdringen elkaar om de consumenten, met name in miljoenensteden als Tokyo, Seoul en Hong Kong, voor zich te winnen. Voor een van de grootste spelers in die markt, SK Telecom, heeft Bourne een geheel nieuw merk voor mobiele telefonie ontwikkeld.
Merkontwikkeling in het Verre Oosten begint met een zorgvuldig traject van onderzoek naar de culturele, nationale en corporate waarden. Grote bedrijven, ‘chaebol’, hechten aan historie en traditie maar zijn zich tegelijk zeer bewust van het belang van een scherpe visie op de toekomst. Merknaam en visuele identiteit moeten de doelgroep direct aanspreken en tegelijk in harmonie zijn met de achtergrond en waarden van het moederbedrijf.
In dit krachtenveld ontwikkelde Bourne het merk ‘T’. Na een pilot met het nieuwe logo en het custom made lettertype, is in samenwerking met een team in Zuid-Korea in korte tijd een grote verscheidenheid aan merktuitingen ontworpen. Van billboards op de drukste punten in de stad, tot bedrijfsuniformen, lichtreclames, productdisplays, telecomshops, merchandise, een brand magazine en een retailconcept voor de winkels en servicecenters. Kort na de introductie van ‘T’ is voor het high-speed internet merk van SK Telecom een partner-brand ontwikkeld: ‘B’ (voor ‘Broadband’).