Traditioneel en eigentijds
komen samen in het Limburgs Museum

‘Hier gebeurt iets groots dat de bezoeker alleen in verwondering en stilte kan aanschouwen’ schrijft de Telegraaf over de tentoonstelling Mystiek; Rituelen. Verstilling. Extase. die  t/m maart 2023 te zien is in het Limburgs Museum in Venlo. Deze spannende tentoonstelling gaat over de niet aflatende pogingen van de mens om de werkelijkheid te ontstijgen. Of dat nu door gebed is of meditatie, met behulp van rozenkransen, muziek, geuren of yogaposes, door wandelingen in de natuur of bedwelmende dans of drugs; op allerlei manieren geven mensen vorm aan de diepgewortelde hoop op ‘meer’ dan de alledaagse werkelijkheid.

Uitgangspunt voor Mystiek vormden de soms eeuwenoude, klassieke religieuze collectiestukken van het Limburgs Museum. In deze tentoonstelling werden die op een bijzondere manier gecombineerd met hedendaagse werk van kunstenaars zoals Wim Delvoye, melanie bonajo, Les Deux Garçons, Rineke Dijkstra, Studio Job en Hans Op de Beeck.

Het resultaat mag er wezen, zoals ook Trouw mooi verwoordt: ‘De tentoonstelling Mystiek laat je ontsnappen aan de truttigheden van het leven. Steeds een andere werkelijkheid met alledaagse materialen maar doorlopend fascinerend.’

Bourne was verantwoordelijk voor het perstraject rondom de tentoonstelling, wat mooie woorden opleverde in recensies in AD Magazine & zeven regionale kranten, de Telegraaf, Trouw, Radio 1, De Limburger, L1 en Het Financieele Dagblad. Daarnaast ontwikkelden we de marketing-communicatiecampagne voor Mystiek. Zo werkten we onder meer samen met Skipintro aan een mooie radio- en social media campagne.